Tuesday 28 October 2014

Muhasabah diri

Post ini khas kepada diriku sendiri. 

Yang membaca post ini, bacalah untuk diri sendiri.

Aku kata aku pejuang agama.
Aku kata aku bermujahadah untuk agama.
Aku kata aku sanggup berkorban harta untuk agama.
Aku kata aku sanggup hilang nyawa untuk agama.
Aku kata aku sanggup sakit untuk agama.
Aku kata aku sanggup hilang segalanya demi agama.

Ye lah kau! Apa aku dah buat untuk agama?!

Kau pejuang agama, heh! Tipu je. Apa yang kau juangkan untuk agama? Haa. Cakap la!

Kau kata sanggup bermujahadah?
Apa mujahadah kau?
Sanggup hilang harta dan nyawa?
Nampak sangat tipu!

Kau dah cukup mujahadah ke?
Kau, setitik darah pun tak pernah jatuh demi agama! Tu kau kata mujahadah?
Kena ludah sebab dakwah pun tak pernah! Tu mujahadah?
Dibaling batu lagilah tak pernah! Kau kata dah cukup mujahadah?

Hey apa ni! Fakhrul! Kau buat dakwah tak ni? Apa perjuangan kau kau untuk agama ni?

Bising je cakap aku pejuang agama! Aku pejuang agama! Subuh pun tak bangun! Apa ni?! Ni yang kau kata pejuang agama?!

Kau sanggup hilang harta?! Heh. Ngaku je la, kau tak pernah sanggup berkorban. Kau pernah korbankan RM100 untuk agama? 100 je kot. Tu pun tak pernah! Macaman kau cakap kau sanggup hilang harta?!

Kau sanggup sakit?
Eleh, kena gigit semut pun dah merungut! Mengadu kat orang. Kena gigit semut tak berdarah lagi. Tu kau cakap sanggup sakit? Ni kan pulak nak hilang nyawa! Sakit pun dah merungut, ni kan pulak nak mati. Confirm kau takut!

Hey kau! Cakap kat hati kau!

Rasulullah sanggup berdarah nak sebarkan agama. Rasulullah sanggup habiskan tenaga nak sebarkan agama. Rasulullah sanggup dibaling batu! Rasulullah sanggup diletakkan tanah atas kepala. Sanggup dibaling najis! Sanggup dipanggil orang gila! Sanggup dipulau orang. Sanggup dicaci! Rasulullah bukan sekadar sanggup, tapi Rasulullah hadapi semua tu!

Kau cakap je sanggup. Hakikatnya kau tak sanggup! Kau tak pernah pun kena ludah! Kau tak pernah pun kena baling batu! Kau tak pernah pun dipulau! Kau tak pernah pun dipanggil orang gila! Tu kau dah cakap kau dah berkorban demi agama? Kau dah cakap kau bermujahadah? Bila masa kau mujahadah! Cakap sikit! Jangan tipu diri!

Fakhrul, bangkitkan hatimu. Bangkitkan hati orang lain. Bangun! Bangun! Walaupun kau belum jadi pejuang agama tu, walaupun belum mujahadah. Tingkatkan azam! Bangun! Kau perlu mujahadah! Kau perlu berkorban!

Jangan buang masa!
Bangkit!
Agama tak perlukan kau pun.
Kau perlukan agama!
Sebab tu kau perlu sebarkan agama sebab orang lain perlukan agama juga!

Jangan jadi malas! Bangun! Bangun!

Jadi pemuda penegak Agama!

Jadi Syabab Penegak Islam!

Jadilah pejuang agama sebenar!

Bangkit! Bangkit!

T-T



P/S : Terasa nak kongsi kisah ni. Rasa tersentuh bila baca satu page syabab penegak islam :')

No comments:

Post a Comment