Saturday 31 May 2014

Ramadhan?? Tak sabarnya. Allahumma Ballighnaa Ramadhan

Few more days before Ramadhan InsyaAllah ^_^



Bulan Ramadhan ni bulan yang berganda. Setiap apa yang kita buat akan mendapat balasan berganda. Malah nafsu kita jugak turut berganda walaupon syaitan dirantai oleh allah SWT . Sebab nafsu dah bertapak kat hati dan bermaharajalela.

Bila kita buat kesilapan, kita selalu salahkan syaitan dan iblis sebab menggoda kita. Tapi sebab apa kesalahan yang sama turut berlaku dalam bulan ramadhan? [tak ke pelik]. Adakah rantai yang mengikat kaki syaitan tu terlalu panjang sampai dapat bagi 'petunjuk' dekat kita???

Sabda Rasulullah SAW:
"Apabila datang bulan ramadhan, dibukakan pintu langit dan ditutup pintu neraka serta dibelenggu segala syaitan"

Semoga dengan keberkatan ramadhan yang bakal tiba ni, kita dapat mengilap kembali hati kita yang pudar ni dan melumpuhkan nafsu2 hitam yang yang bertahta kat hati kita selama ni. Oleh itu, inilah masa yang perlu kita guna sebaik mungkin untuk mendidik nafsu kita yang selama ni dikongkong@dikawal oleh syaitan [nauzubillah]. Berpuasa bukan tahan lapar ja, Tapi berpuasa ni berlapar disamping mendidik nafsu dan peribadi kita sebagai manusia. Berpuasa ni jihad yang besar yang wajib dihadapi oleh umat Rasulullah SAW.


Nabi Muhammad SAW pernah bersabda:
"Berjihadlah kamu dengan lapar dan dahaga kerana pahalanya seperti pahala mujahid dijalan allah (fi sabilillah) dan sesungguhnya tiada amalan yang lebih diperkenankan oleh allah selain menahan lapar dan dahaga"

Bulan ramadhan ni anugerah allah sebagai tanda kasih sayang allah dekat hamba2nya. Allah tak kan sia2kan keletihan umatnya hinggakan tidur pada siang hari juga diberikan pahala. Cuba tengok, betapa besarnya kasih sayang Allah dekat kita. So, jom sama2 kita nilai diri kita ^_^. Semoga tahun ni amalan kita makin bertambah dan sempurna pelaksanaannya. InsyaAllah. Jangan kita termasuk dalam golongan yang menganiayai diri semdiri.


Rasulullah SAW bersabda:
"Barang siapa yang mendirikan ramadhan dengan penuh keimanan nescaya diampunkan segala dosa-dosanya yang lalu."




No comments:

Post a Comment